Helemaal van Hier
‘Helemaal van Hier’ is een sensibiliseringscampagne om consumenten en bedrijven aan te zetten om lokaal te kopen. Dit is een LEADER-project dat in twee verschillende provincies wordt uitgevoerd.
Projectdetails
Project in het kort
‘Helemaal van Hier’ is een sensibiliseringscampagne om consumenten en bedrijven aan te zetten om lokaal te kopen.
Door lokaal te kopen blijven dorpen immers beschikken over winkels die basisvoorzieningen en meer aanbieden. Lokale handelszaken zorgen darnaast ook voor ontmoeting, voor ondersteuning van het lokale verenigingsleven en voor veerkrachtige dorpen. Wanneer ook lokale winkels de reflex ontwikkelen om lokaal aan te kopen, krijgen ook landbouwers en andere aanbieders van streekproducten rechtstreeks toegang tot een grotere en interessante markt.
In zes gemeenten, verspreid over twee LEADER-gebieden, worden netwerken van producenten en winkeluitbaters opgericht, wordt er samen met de winkeluitbaters campagnemateriaal en vaardigheden ontwikkeld en uitgewerkt en is er een coaching van winkeluitbaters.
Totally Locally
We lieten ons voor dit project inspireren door Groot-Brittannië. Daar groeide Totally Locally op korte tijd uit tot een methodiek die op een krachtige manier een impuls gaf aan de handelskern van dorpen en kleine steden. Onder de baseline ‘More than a local shop campaign’ schoof het Welshe Brecon Beacons deze aanpak naar voor in het Interregproject ‘Rural Alliances’. De kracht van de methodiek zit in de combinatie van maatschappelijke waarden met zakelijke principes zodat de projectresultaten ook na de subsidieperiode kunnen blijven bestaan. Een vertaling en verdere uitbouw van deze methodiek naar de Kempen en het Hageland moet ook hier een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het versterken van dorpen en van plattelandsondernemers.