Home Het Kempisch Domein: een landschap met een koninklijk verleden
LEADER Kempen Zuid

Het Kempisch Domein: een landschap met een koninklijk verleden

Samenwerken rond het verleden, heden en toekomst van het Koninklijk Kempisch domein. Een leesbaar landschap maken.

Projectdetails

Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete en Stuifzand
LEADER Kempen Zuid
Geel
€ 79920
€ 51948
01/01/202 - 30/06/2023
www.stuifzand.be
Els Oostvogels els.oostvogels@rlkgn.be 014 / 85 25 14

Project in het kort

Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete en erfgoeddienst k.ERF hebben de ambitie om aan de slag te gaan met het koninklijk verleden van de Kempen. De kroon in de Kempen is een nog niet aangesneden thema met veel potentieel dat vier Kempense gemeenten Geel, Retie, Dessel en Mol met elkaar verbindt. Met dit project willen we verhalen van vroeger en nu verzamelen, documenteren en delen omdat (lokale en persoonlijke) verhalen betekenis geven, contact leggen, mensen raken en dus verbinden met elkaar en met het gebied.

Het project resulteert in een royaal vormgegeven boek en een open platform waaruit de spelers in het gebied uit kunnen putten. Met dit boek, platform, gerichte communicatie, fotoreportage en activiteiten hopen we de gemeenschap van het Kempisch Domein en partners te inspireren bij marketingcampagnes, branding van streekproducten, ontwikkeling van een toeristisch en recreatief aanbod en landbouwverbreding.

Het Kempisch Domein, een landschap met koninklijk verleden, met de kern op grondgebied Geel, vormt een samenhangend geheel binnen waarin de verschillende tijdslagen die het landschap gevormd hebben sterk leesbaar zijn. De verschillende ontginningsgolven die sinds begin 19de E een impact hebben gehad op de Kempen zijn af te lezen in het Kempisch Domein.
RLKGN stelt samen met de stad Geel, betrokkenen beheerders en landbouwers een landschapsvisie op. In deze visie brengen we het koninklijk DNA van het landschap in kaart en beschrijven we landschapsacties.