Home Met Hekselien naar het brongebied van de Kleine Nete
LEADER Kempen Oost

Met Hekselien naar het brongebied van de Kleine Nete

Herstellen en inhoudelijk ontsluiten van de Witte Netevallei, onder andere door het aanvullen van de natuurhistorische Hekselienwandeling voor kinderen.

Projectdetails

Gemeente Retie
LEADER Kempen Oost
Retie
€ 30500
€ 19825
01/01/2023 - 30/06/2024
www.retie.be
Liesbeth Van Herck liesbeth.van.herck@retie.be 014/38 92 37

Project in het kort

De omgeving van de Witte Netevallei is een druk bezochte toeristisch-recreatieve site. Tijdens de coronapandemie kreeg het wandelen een stevige boost en ontdekten heel wat inwoners de natuur in eigen omgeving. Die toename lijkt zich nog verder te zetten. Door het veelvuldige gebruik en door stormschade in het verleden is heel wat slijtage aan het vlonderpad ontstaan. Een grondig herstel is noodzakelijk om ook in de toekomst de toegankelijkheid van het gebied te verzekeren.

Naast vernieuwing van het vlonderpas zetten we in op digitale toepassingen die de beleving van het toeristisch product versterken. Hierbij maken we de link met water, het omliggende landschap en de historiek ervan. Zo geven we zowel de Hekselienwandeling als de natuurhistorische wandeling een (extra) digitale laag. De Hekselienwandeling wordt doorspekt met interactieve fimpjes en sprookjesachtige verhalen van Hekselien. Ook de bestaande (speel)elementen langs het traject worden aangepakt en waar nodig vernieuwd of aangevuld met natuurlijke elementen.

Daarnaast willen we de geschiedenis van het gebied en het verhaal van het landschap van de Witte Netevallei digitaal ontsluiten. Via een app worden bezoekers uitgenodigd om het landschappelijke erfgoed ten volle te beleven. Op die manier geven we meer zichtbaarheid aan de regionale identiteit.

We werken mee aan de realisatie van de ambities uit het onthaalplan van de ‘Vallei van de Kleine Nete’, waarbij we steeds buiten de lijntjes kleuren, maar altijd binnen de draagkracht.