Home Twee stekken in de Noorderkempen
LEADER MarkAante Kempen +

Twee stekken in de Noorderkempen

Verbreden en verdiepen van bestaande sociale kruideniers in Wuustwezel en Kalmthout tot volwaardige Stek-werking.

Projectdetails

SAAMO - Samenlevingsopbouw Antwerpen Provincie
Kalmthout, Wuustwezel
€ 90.479
€ 58.811
01/01/2022 - 30/06/2023
www.saamo.be
Anita Rimaux anita.rimaux@saamo.be 0491 / 61 92 92

Project in het kort

Met dit project verbreden en verdiepen we de werking van bestaande sociale kruideniers in Wuustwezel en Kalmthout tot Stek-werkingen. Hier kunnen Mensen in een kwetsbare positie terecht om te werken aan hun onderbescherming.

Een Stek is een samenwerkingsverband waar diverse diensten en mensen in armoede samen vorm geven aan een ruimte die ontmoeting, ondersteuning en politiserend werken aan onderbescherming integreert.

We gaan outreachend op zoek naar Mensen in een kwetsbare positie en werken samen met hen – met de hulp van het rechtenkompas – aan hun onderbescherming.

Inspiratiebundel

Het project “Twee STEKKEN in de Noorderkempen” werd afgerond met de publicatie “Aan de slag met model de STEK in plattelandscontext. Inspiratie om meer sociale bescherming en meer ontmoeting te realiseren in kleine(re) gemeenten.”. In deze publicatie stelt SAAMO zich voor en schetsen ze model “de STEK” met zijn doelstellingen (werken aan sociale bescherming en ontmoeting), zijn functies (onmoeten, verwijzen, leren en politiseren) en de randvoorwaarden (toegankelijkheid, samenwerken, participatie en autonomie). Het verloop van het project wordt in beeld gebracht: de sleutelmomenten in Kalmthout en Wuustwezel, de startcontext, het aanbod dat in anderhalf jaar ontwikkeld is en onze toekomstplannen. Ten slotte krijgt de de lezer een aantal tips, tricks en uitdagingen mee die SAAMO ontdekte terwijl ze – met vallen en opstaan – op beide plekken een STEK-werking realiseerden.

Download de bundel hieronder.