Home Van akker tot bakker | Windmolen In Stormen Sterk
LEADER Kempen Zuid

Van akker tot bakker | Windmolen In Stormen Sterk

Opwaardering en ontsluiting van de molensite en realisatie multifunctionele ruimte in Gierle.

Projectdetails

Gemeente Lille
LEADER Kempen Zuid
Lille
€ 153846
01/01/2021 - 30/06/2024
Tine Van den Broeck Tine.VANDENBROECK@kempenslandschap.be 015 / 22 82 35

Project in het kort

De geur van een boer die met zijn graandorser het veld bewerkt, het geluid van graankorrels die gemalen worden tussen molenstenen, de magie van brood kneden en bakken in een authentieke vuurgestookte bakoven,… Ken jij het nog, en je kinderen?

Nabij de windmolen “In Stormen Sterk” zou jong en oud dit terug ten volle kunnen komen ontdekken! Gemeente Lille, Kempens Landschap en Toerisme Lille willen dit mogelijk maken, samen met diverse vrijwilligers, de buurt, school, verenigingen en landbouwers die goesting hebben om daaraan mee te werken. Door een meer passende inrichting van het perceel rond de molen, de bouw van een multifunctioneel gebouw met bakoven en de ontwikkeling van een aantrekkelijke educatieve wandeling doorheen de graanvelden, willen ze een volledig aanbod creëren waar allerlei doelgroepen van kunnen genieten en leren hoe het proces van graan tot brood verloopt, zowel vroeger als nu. Mensen zullen hier het platteland beleven door te doen, te ruiken, te zien en te voelen.

Op die manier krijgt de omgeving van de eeuwenoude windmolen “In Stormen Sterk” als agrarisch erfgoed een kwalitatieve opwaardering op landschappelijk, toeristisch-recreatief, sociaal en educatief vlak. Een troef voor de streek en haar identiteit!